Cum construiești o cultură organizațională solidă… când bugetul e pe minus?

Ca director de HR, perioadele de tăieri de buget aduc cu sine noi provocări. Acest articol nu este despre cum angajații se vor bucura de apariția unei mese de foosball în birou sau de fructe și snack-uri. Aceste lucruri nu pot compensa dacă veniturile lor nu sunt în concordanță cu pregătirea, nivelul lor de experiență sau cu piața.

De asemenea, dacă lipsește flexibilitatea de a munci în regim hibrid sau remote, este posibil ca satisfacția angajaților tăi să aibă de suferit, mai ales în cazul celor din generația Z sau millennials, care prioritizează acest aspect.

Însă poți clădi și consolida în continuare o cultură organizațională remarcabilă chiar și cu un buget mai mic. Nu există rețete sau formule magice. Îți recomandăm să iei pulsul echipei tale pentru a vedea ce li se potrivește cel mai bine și ce își doresc oamenii cu care lucrezi.

Vom puncta în continuare câteva aspecte care pot contribui la sentimentul că faci parte dintr-o echipă cu adevărat unită și că poți contribui la un scop comun.

  1. Flexibilitate. Da, angajații tăi apreciază flexibilitatea. Acest lucru nu înseamnă că munca de la birou și șansa ca oamenii să lucreze și în persoană nu are beneficiile ei. Dar studiile arată clar că oamenii sunt mai productivi dacă au acces la un regim hibrid sau remote și dacă au opțiunea de a-și alege singuri când își pot face treaba. Pot să își împace meseria cu celelalte aspecte ale vieții. Și, nu mai puțin important, pot simți că lucrează pentru o companie care are încredere în ei ca profesioniști. Însă flexibilitatea nu se traduce doar prin lucru remote. Sunt și alte lucruri pe care le poți face pentru echipă:
  • Posibilitatea de a avea un număr de zile de wellness pe an, în care se pot bucura de odihnă în afara celor tradițional oferite prin lege.
  • Program scurt în unele zile de vineri, astfel încât să poată avea un weekend mai generos.
  • Posibilitatea de a-și stabili singuri orele între care să muncească (sigur, presupunând că munca lor nu presupune un anumit orar fix cu publicul, de exemplu).

2. Dezvoltare și învățare. Chiar dacă bugetul tău de training este redus, încearcă să oferi în continuare acces la oportunități de învățare persoanelor din echipă. Dacă nu îți permiți să le oferi acces la metode de învățare mai complexe, există întotdeauna opțiuni mai accesibile.

  • Platformele online de cursuri precum Udemy sau Coursera reprezintă o variantă bună și oferă o varietate de cursuri pe domenii extrem de diverse.
  • Programele interne de mentorat prin care cei mai experimentați pot oferi în mod planificat îndrumare colegilor mai tineri.
  • Inițiative de tipul Lunch & Learn, prin care compania facilitează existența unui cadru în care angajații mai experimentați (dar nu e musai) să-și învețe colegii în cadrul unor workshop-uri scurte: în fiecare săptămână sau lună, o altă persoană poate să își asume rolul de ‘profesor’ și să își învețe colegii ceva nou sau să aprofundeze abilități specifice rolului. Compania poate să asigure, de exemplu, bugetul pentru lunch pentru participanți.

3. Activități de echipă low-cost, dar cu impact. Evenimentele sociale sau de team building nu trebuie să fie extravagante. Întâlniri informale online, provocări între departamente, concursuri interne sau acțiunile comune de voluntariat sunt exemple de activități care pot întări spiritul de echipă fără costuri mari. Află ce îi preocupă îndeosebi pe angajații tăi în materie de cauze de voluntariat și comunitate și implicați-vă împreună în susținerea unor organizații în domeniul respectiv. Ce poate însemna acest lucru?

  • Plantări de copăcei, donări de sânge, participare la curse de alergare caritabile.
  • Ieșiri lunare în oraș pentru echipă. Mai ales dacă ai o echipă în care oamenii se bucură unii de compania altora, este foarte posibil ca aceste inițiative să fie apreciate. Cu cât mai variate și creative, cu atât mai bine.
  • Organizarea unor activități, jocuri de echipă sau concursuri tematice în birou. Exemplu? International day, în care fiecare echipă să își aleagă un anumit specific etnic sau geografic și să sărbătoriți împreună cu mâncare și activități specifice țărilor alese.

Nu în ultimul rând: o cultură de organizație sănătoasă este o cultură în care oamenii sunt încurajați să își exprime ideile, opiniile și îngrijorările fără teamă de repercusiuni. Clădește în mod activ un astfel de mediu. Dă-le ocazia să se exprime direct sau prin feedback online oferit periodic sau continuu colegilor și managerilor cu care lucrează. În prezent, multiple platforme de HR includ și această componentă de feedback și comunicare în echipă, extrem de valoroasă pentru construirea unui mediu sigur și deschis.

Tu cum cultivi o cultură organizațională din care oamenii se mândresc să facă parte? Lasă-ne un comentariu. Și nu uita: oamenii rămân cea mai valoroasă componentă a unei companii. Investește în ei. Financiar, dar nu numai. Investește timp, încredere și energie. Nu vei regreta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *